1 day
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Po zapoznaniu się z zasadami BHP i z tematyką zajęć:
1. Zajęcia teoretyczne
Znajdujemy odpowiedzi na wiele ciekawych pytań.
- rozmowa na temat lasu, jego elementów i budowy- zabawa dramowa
- zapoznanie z charakterystycznymi drzewami lasów Polski- rozpoznawanie gatunków drzew ich liści i owoców
- po co są drzewa? - burza mózgów- tworzenie mapy mentalnej
- czy drzewo czuje? Czy drzewo ma rodzinę? Czy drzewa porozumiewają się między sobą? itp.
- tajemnicza skrzynia- zabawa sensoryczna
- zapachy lasu- słoiki zapachowe
- ciekawostki przyrodnicze- prezentacja
- podsumowanie zdobytych wiadomości, zabawa na pożegnanie.-quiz
2. Zajęcia w stolarni - spotkanie z mistrzem stolarskim, który odsłoni przed dziećmi tajniki zawodu stolarza, pokaże w bezpiecznych warunkach pracę maszyn i obróbki drewna (wszystkie maszyny stolarskie są odgrodzone barierkami)
3. Warsztaty praktyczne – proste prace stolarskie przy asyście prowadzącego, wykonaną pracę dzieci zabierają do domu.
Tematyka obejmuje
• Prezentację w stolarni – osoby stolarza, używanych narzędzi dawniej i dziś, maszyn stolarskich, technik powstawania mebli
• Przegląd narzędzi do obróbki drewna
• Charakterystyczne elementy ekosystemu leśnego
• Gatunki drzew ( rodzaje drewna i ich zastosowanie)
• Ekologię oraz ochronę zasobów leśnych
• Segregację odpadów oraz świadomość ciągu przyczynowo- skutkowego takiego postępowania
• Ciekawostki przyrodnicze
• Samodzielne wykonanie pracy stolarskiej - działanie praktyczne
Cele:
• Wzbogacenie wiedzy dzieci o przyrodzie jako źródle zasobów naturalnych
oraz wpływie działalności człowieka na ekosystem
• Uwrażliwienie na piękno przyrody i kształtowanie więzi z naturą i właściwego stosunku do niej
• Przybliżenie zasad właściwego zachowania w lesie
• Kształtowanie postawy proekologicznej
• Rozwijanie myślenia przyczynowo skutkowego
• Zapoznanie z budową lasu- piętra
• Zapoznanie z gatunkami drzew (iglastych i liściastych) charakterystycznych dla polskich lasów i rodzajami drewna (kolor, zapach, faktura)
• Poznawanie nowych zawodów, narzędzi i technologii. Poznanie zawodu stolarza.
• Rozwijanie zdolności twórczych i edukacyjnych oraz doskonalenie środków wyrazu
• Pogłębianie umiejętności współdziałania w grupie
• Nauka praktycznych umiejętności i rozwój zdolności manualnych
Metody:
Słowna i percepcyjna, eksponująca praktyki i działania samodzielnych doświadczeń
i zadań stawianych do wykonania, metody aktywizujące, obserwacja uczestnicząca
Formy aktywności dzieci:
Indywidualna, grupowa, zbiorowa
Pomoce/ środki dydaktyczne:
• skrzynia sensoryczna
• plansza z warstwami lasu/ slajd prezentacji z grafiką warstw lasu
• plansze/ slajdy/materiał naturalny z gatunkami drzew, liśćmi i owocami
• plansza domu/ kontur domu
• książki
• zapachy lasu (olejki eteryczne)
• odgłosy lasu
• zielone rośliny
• pacynka dzięcioła, jeża, sowy, plastikowe owady
• kartki, kredki, farby, klej
• pień drzewa, drewniane deseczki
• las ze zwierzętami w szklanym słoju, pokazujący piętra leśne
* Tematykę dostosowujemy do wieku dzieci.